Thursday, January 2, 2014

အဆင့္ျမင့္ပညာေရးက႑၊ တကၠသိုလ္၏ အဓိက ပေလယာမ်ားျဖစ္သည့္ ဆရာႏွင့္ေက်ာင္းသားဆက္ဆံေရး၊ အနာဂတ္ေျခလွမ္း

တကၠသိုလ္ပညာေရး
ကိုရီးယားႏိုင္ငံ၏ တကၠသိုလ္ပညာေရးသည္လည္း တျခားေသာက႑မ်ားနည္းတူ
အရွိန္အဟုန္ျဖင့္တိုးတက္ေနေလသည္။ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားမွလည္းဘြဲ႔လြန္ေက်ာင္သား မ်ားကိုႏိုင္ငံတကာစာတမ္းမ်ားထုတ္ေ၀ေရးကိုအျမဲအသားေပးေျပာၾကားေလ့ရွိေလ
သည္။ထိုသို႔ ႏိုင္ငံတကာအဆင့္မီစာတမ္းမ်ားထုတ္ေ၀ႏိုင္ေရးအတြက္လည္းလိုအပ္ေသာ သုေတသနလုပ္ငန္းမ်ားလုပ္ေဆာင္ရန္အတြက္အဘက္ဘက္မွလိုေလေသးမရွိေအာင္ ပံ့ပိုးေပးၾကေလသည္။ထိုသို႔ ၾကိဳးစားလုပ္ေဆာင္မႈမ်ားေၾကာင့္ယခုဆိုလ်င္ကမာၻ႔တကၠသိုလ္

မ်ားအဆင့္သတ္မွတ္ခ်က္တြင္ကိုရီယားမွတကၠသိုလ္တို႔သည္ပထမငါးဆယ္အတြင္းသို႔ပင္ တက္လွမ္းလာျပီျဖစ္သည္။

သုေတသနရန္ပံုေငြ
ကိုရီးယားႏိုင္ငံတြင္သုေတသနရန္ပံုေငြမ်ားအလြန္အင္မတန္ ေပါမ်ားလွသည္။ ေက်ာင္း သား၊ေက်ာင္းသူမ်ားပညာေရးျမင့္မားမွတိုင္းျပည္ျမင့္မားမည္ကိုအျပည့္အ၀ယံုၾကည္ျပီး၊ ထိုယံုၾကည္သည့္အတိုင္းလည္း ေက်ာင္းသား၊ေက်ာင္းသူမ်ားအေပၚတြ
င္ပံုေအာကာပံ့
ပိုးၾကေလသည္။ဘြဲ႔ၾကိဳေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္လုိအပ္ေသာပေရာဂ်က္မ်ားလုပ္ေဆာင္
ရန္ ဆရာမ်ားလက္ထဲတြင္အဆင္သင့္ပံ့ပိုးေပးႏိုင္ေသာ ေငြေၾကးရံပံုေငြမ်ားရွိေလသည္။ ဘြဲ႔လြန္ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ကေတာ့ ေက်ာင္းတြင္ကိုယ္ပိုင္ေနရာတစ္ေနရာေပးကာ
သုေတသနကိုစိတ္ေအးလက္ေအးလုပ္ေဆာင္ႏုိင္ရန္အတြက္လိုေလေသးမရွိပံ့ပိုးေပး
ထားေလသည္။ကိုရီးယားႏိုင္ငံတကၠသိုလ္မ်ား
သည္အစိုးရဌာနမ်ားမွေထာက္ပံ့ေငြသာ
မဟုတ္ကုမၸဏီအသီးသီးတို႔၏သုေတသနလုပ္ငန္းမ်ားမွလည္းသုေတသနေထာက္ပံ့ေငြ
မ်ားရရွိၾကေလသည္။

ဘြဲ႔လြန္ေက်ာင္းသားရွားပါး
ကိုရီးယားရွိနာမည္ၾကီးတကၠသိုလ္ၾကီးမ်ားတြင္တက္ေရာက္ကာဘြဲ႔လြန္ဒီဂရီမ်ားရယူ လိုေသာေက်ာင္းသားမ်ား မ်ားျပားေသာ္လည္းတျခားေသာတကၠသိုလ္မ်ားတြင္ေတာ့
Ph.D.ကဲ့သို႕ေသာအဆင္ျမင့္ဘြဲ႔မ်ားကိုရယူလိုေသာေက်ာင္းသားနည္းပါးေလသည္။ ကိုရီးယားႏိုင္ငံသားတို႔သည္ကိုရီးယားမွအေျခခံဘြဲ႔ေလာက္ကိုသာယူကာဘြဲ႔လြန္သင္တန္း
မ်ားကိုေတာ့အေမရိကန္၊ကေနဒါကဲ့သို႔ေသာ ႏုိင္ငံမ်ားမွသာယူခ်င္ၾကေလသည္။ကိုရီးယား
တို႔သည္ထိုႏိုင္ငံမွရလာေသာဘြဲ႔ရမ်ားကိုလြန္စြာအထင္ၾကီးေလးစားကာ ေနရာေပးေလ့ရွိျခင္း
သည္အဓိကအေၾကာင္းအရင္းတစ္ရပ္ျဖစ္ေလသည္။
ထို႔ေၾကာင့္လည္းကိုရီးယားႏိုင္ငံသားတို႔သည္အရွိန္အ၀ါမရွိေသာ ျပည္တြင္းတကၠသိုလ္မ်ား
တြင္ဘြဲ႔လြန္သင္တန္းမ်ားဆက္လက္မတက္ေရာက္လိုၾကဘဲလုပ္ငန္းခြင္သို႔သာ၀င္ေရာက္ၾကေ

သည္။Ph.D.ကဲ့သို႕ေသာဘြဲ႔မ်ိဳးရရွိဖို႔အတြက္ရင္းရေသာအခ်ိန္ႏွင့္တကၠသိုလ္၏အရွိန္အ၀ါေမွး မွိန္မႈတို႔ေၾကာင္
့ကိုရီးယားမွေက်ာင္းငယ္မ်ားသည္လုိအပ္ေသာ Ph.D.တက္ေရာက္လိုေသာ
ေက်ာင္းသားမ်ားကိုအေရွ႕ေတာင္အာရွႏုိင္ငံမ်ားသို႔သြားေရာက္ကာရွာေဖြေခၚေဆာင္၍
ေနစရိတ္၊စားစရိတ္၊ေက်ာင္းစရိတ္
မ်ားအစစေထာက္ပံ့ကာမိမိတို႔ေက်ာင္းတြင္ပညာသင္ၾကား ခြင့္ေပးထားၾကေလသည္။ထို႔ေၾကာင့္ကိုရီးယားတကၠသိုလ္မ်ားတြင္အင္ဒိုနီးရွား၊ ဗီယက္နမ္၊ အိႏၵယႏိုင္ငံသားမ်ားလြန္စြာေပါမ်ားေလသည္။ထိုေက်ာင္းသားမ်ားကိုပါေမာကၡမ်ားကမိမိရရွိ
ထားေသာသုေတသနရန္ပံုေငြမ်ားထဲမွအလံုးစံုေထာက္ပံ့ထားေလသည္။

ႏိုင္ငံတကာေက်ာင္းသား

ေတာင္ကိုရီးယားေက်ာင္းမ်ားမွာႏိုင္ငံတကာေက်ာင္းသားမ်ားတက္ေရာက္လာမႈဟာသိသိသာ သာျမင့္တက္လာေနပါတယ္။၂၀၀၄ ခုႏွစ္မွာ ႏိုင္ငံတကာေက်ာင္းသား ၁၆၈၃၂ ေယာက္ရွိရာမွ
၂၀၁၁ ခုႏွစ္အေရာက္မွာ ၈၉၅၃၇ ေယာက္အထိတိုးတက္လာခဲ့ပါတယ္။မၾကာေသးခင္ႏွစ္မ်ား အတြင္းမွာေတာ
့ဘြဲ႔ၾကိဳ ေက်ာင္းသားထက္ဘြဲ႔လြန္ေက်ာင္းသားမ်ား၀င္ေရာက္မႈပိုမိုမ်ားျပားလာ
ပါ
တယ္။
ပညာေရး၀န္ၾကီးဌာနေအာက္ရွိသိပၸံႏွင့္နည္းပညာဌာန၏ဆိုအရကိုရီးယားႏိုင္ငံအတြင္းသို႔ပညာ သင္ၾကားရန္လာေရာက္ၾကေသာဘြဲ႔ၾကိေက်ာင္းသားဦးေရသည္ ႏွစ္စဥ္ ၆၀၀၀ ႏွင့္ ၈၀၀၀ ၾကား တိုးတက္ေနရာမွ ၂၀၁၀ ႏွင့္ ၂၀၁၁ ၾကားတြင္ေတာ့ ၉၃၂ ေယာက္ထိသာ တိုးတက္ခဲ့ျပီး အေရ အတြက္အားျဖင့္ေတာ့ ၄၄၆၄၁ ေယာက္ရွိခဲ့တယ္လို႔ဆုိပါတယ္။ ထိုႏွစ္မွာပဲ ဘြဲ႔လြန္ေက်ာင္းသား ၀င္ေရာက္မႈဦးေရတိုးတက္မႈဟာ ၂၇၂၁ ေယာက္အထိရွိခဲ့တယ္လို႔ဆိုပါတယ္။ကြ်မ္းက်င္သူေတြ အဆိုအရေတာ့ခုလိုဘြဲ႔လြန္ႏိုင္ငံျခားေက်ာင္
းသားဦးေရ တိုးတက္လာတာကကိုရီးယား
တကၠသိုလ္ေတြရဲ့သုေတသနဂုဏ္ရွိန္ျမင့္တက္လာမႈေ
ၾကာင့္ျဖစ္တယ္လို႔သံုးသပ္ၾကပါတယ္။
ကိုရီးယားမွာ လာေရာက္ပညာသင္ၾကားေနတဲ့ဘြဲ႔ၾကိဳႏိုင္ငံတကာ ေက်ာင္းသားမ်ားထဲမွာ ၈၂ ရာခိုင္ႏႈန္းကေတာ့တရုတ္ေက်ာင္းသားမ်ားျဖစ္ျပီး၊ဘြဲ႔လြန္ေက်ာင္းသားတစ္၀က္ေက်ာ္
ဟာလည္း တရုတ္ေက်ာင္းသားမ်ားပင္ျဖစ္ျပီးအေရအတြက္အားျဖင့္ ၉၅၉၉ ေယာက္ခန္႔ရွိတယ္လို႔သိရပါ
သည္။တျခားႏိုင္ငံသားမ်ားအေနနဲ႕ကေတာ့ဗီယက္နမ္ ၁၄၀၉ ေယာက္၊ မြန္ဂို ၁၅၁၂ ဦး၊
အေမရိကန္ ၅၉၁ ေယာက္၊အိႏၵိယလူမ်ိဳး ၅၃၆ ေယာက္ ႏွင့္ဘင္းဂလားေဒ့ရွ္ ၃၈၄ ေယာက္
ခန္႔ရွိတယ္လို႔ သိရပါသည္။ယခုဆိုလ်င္ကိုရီးယားတကၠသိုလ္မ်ားတြင္ဘြဲ႔ၾကိဳဘြဲ႔လြန္သင္တန္း
မ်ားတြ
င္ တက္ေရာက္ေနေသာ ျမန္မာေက်ာင္းသား ၁၀၀ ခန္႔ရွိျပီျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာေက်ာင္းသား
၂၀ ဦးခန္႔သာပါေမာကၡမ်ားကတိုက္ရိုက္ေထာက္ပံ့ေပးေသာပညာသင္ဆုျဖင့္ ပညာသင္ၾကား
လ်က္ရွိျပီး၊က်န္အမ်ားစုမွာကိုရီးယားအဖြဲ႔အစည္းမ်ားမွေပးအပ္ေသာစေကာ္လားရွစ္မ်ားျဖင့္ တက္ေရာက္ေနၾကျပီး၊တစ္ဦးႏွစ္ဦးခန္႔သာမိမိကိုယ္ပိုင္ေငြေၾကးျဖင့္တက္ေရာက္ေနၾကေလ
သည္။
ပညာေရး၀န္ၾကီးဌာန၏အဆိုအရအိႏၵိယေက်ာင္းသားမ်ားသည္ယခင္ကဆိုလ်င္ U.K. ႏွင့္
U.S. ကဲ့သို႔ေသာႏိုင္ငံမ်ားသို႕သာသြားေရာက္ေလ့ရွိေသာ္လည္းယခုအခါ ကိုရီးယားသို ႔ လာေရာက္ပညာသင္ၾကား
ၾကျခင္းမွာ LG,SAMSUNG ႏွင့္ အိႏိၵယရွိ HYUNDAI MOTOR
အစရွိသည့္ကုမၸဏီတို႔၏ကမာၻ႕စီးပြားေရးမ်က္ႏွာစာတြင္မ်က္ႏွာပန္းပြင့္လာမႈေၾကာင့္ျဖစ္
တယ္လို႔သိရပါတယ္။ကိုရီးယားႏိုင္ငံတြင္ေဒါက္တာဘြဲ႔အတြက္က်မ္းျပဳေနေသာ ႏိုင္ငံ တကာေက်ာင္းသားမ်ား၏ ၆၅ ရာခိုင္ႏႈန္းဟာဆိုရင္သိပၸံႏွင့္နည္းပညာက႑မွာသုေတသနျပဳေန
ၾက သူမ်ားျဖစ္ပါတယ္။
ႏိုင္ငံတကာယွဥ္ျပိဳင္ႏိုင္စြမ္း
တကၠသိုလ္တစ္ခု၏ႏိုင္ငံတကာအဆင့္အတန္းသည္သက္ဆိုင္ရာႏိုင္ငံတစ္ခု၏အရာရာ ယွဥ္ျပိဳင္ႏိုင္စြမ္းပင္ ျဖစ္ေလသည္။ပညာတင့္မွလူမ်ိဳးျမင့္မည္ဟူေသာစကားကို ႏိုင္ငံတကာ တကၠသိုလ္မ်ား ေကာင္းစြာသိရွိသေဘာေပါက္ျပီး မိမိတို႔ႏိုင္ငံသူႏိုင္ငံသားတို
႔ ပညာျမင့္မားဖို႔
အတြက္အျပိဳင္အဆိုင္ၾကိဳးစားၾကေလသည္။ကိုရီးယားကုမၸဏီမ်ားကမာၻတြင္ေအာင္ျမင္လာ
ရျခင္း၏အဓိကေသာ့ခ်က္မွာအခ်ိန္တိုတိုအတြင္းပညာေရးျမင့္မားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ျခင္း
ပင္ျဖစ္ေ
လသည္။
၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ကမာၻ႔အဆင့္အတန္းသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားအရအာရွအေကာင္းဆံုး တကၠသိုလ္
၁၀ ခုစာရင္းတြင္ကိုရီးယားတကၠသိုလ္ ၃ ခုပင္ပါ၀င္ေလသည္။ထိုထဲတြင္ Seoul National
University (SNU) က နံပါတ္ ၄ ေနရာရျပီး၊ Korea Advanced Institute of Science &
Technology (KAIST) ႏွင့္ Pohang University of Science and Technology (POSTECH)
တို႕က နံပါတ္ ၇ ႏွင့္ ၉ အသီးသီးလုိက္ၾကေလသည္။ထိုတကၠသိုလ္တို႔သည္ ယမန္ႏွစ္ (၂၀၁၁)
ခုႏွစ္က နံပါတ္ ၆၊ ၁၁ ႏွင့္ ၁၂ အသီးသီးရွိခဲ့ရာမွယခု ၂၀၁၂ ခုႏွစ္တြင္ ေရွ႕တန္းသို႔အသီးသီး တက္ေရာက္လာၾကျခင္းျဖစ္ေလသည္။
ကိုရီးယားတကၠသိုလ္မ်ား၏အဆင့္အတန္းတက္ရိပ္ျပေနေသာ္လည္း၎တို႔အားမခ်င့္
မရဲျဖစ္ေစေသာအေၾကာင္းရင္းတစ္ရပ္ရွိေလသည္။ထိုအေၾကာင္းအရင္းတစ္ရပ္မွာ ၁၉၉၁
ခုႏွစ္ကမွစတင္ထူေထာင္ျပီး၊ထူေထာင္ကာစတြင္တကၠသိုလ္စီမံခန္႔ခြဲမႈနည္းနာမ်ားကုိ
ကိုရီးယားႏိုင္ငံ POSTECH တြင္ လာေရာက္ေလ့လာ သြားခဲ့ေသာ Hong Kong University
of Science and Technology သည္အာရွအေကာင္းဆံုးတကၠသိုလ္ၾကီးအျ
ဖစ္ ၂၀၁၁၊ ၂၀၁၂ ႏွစ္ႏွစ္ဆက္တိုက္ သတ္မွတ္ခံရျခင္းပင္ ျဖစ္ေလသည္။
လူဦးေရ ၇ သန္းခန္႔သာရွိျပီး၊ မေန႔တစ္ေန႔ကမွထူေထာင္ထားေသာတကၠသိုလ္၊ကိုရီးယားႏိုင္ငံ
မွစီမံခန္႔ခြဲမႈနည္းပညာတို႔ကိုသင္ယူခဲ့ရေသာ ေက်ာင္းေတာ္တစ္ခုဟာႏွစ္အနည္းငယ္အတြင္း အာရွထိပ္တန္းတကၠသိုလ္အျဖစ္ရပ္တည္ႏိုင္လာခဲ့ျခင္းဟာကိုရီးယားတို႔ကိုသာမဟုတ္တစ္ကမာ
ၻလံုးကိုပါအံ့အားသင့္ေစခဲ့ပါသည္။ျပည္တြင္းမွာဆိုလည္း ၾကာရွည္ေလးျမင့္ဖြဲ႔စည္းတည္ေထာင္ထားေသာ University of Hong Kong လိုအဆင့္အတန္းရွိတကၠသိုလ္တစ္ခု
ကို ေနာက္က်ေစခဲ့တဲ့အျဖစ္ဟာ ကမာၻမွာရွားပါးျဖစ္ရပ္တစ္ခုပဲျဖစ္ပါသည္။
ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ ေက်ာ္ခန္႔အတြင္းမွာထိပ္တန္းတကၠသိုလ္အျဖစ္ရပ္တည္ႏိုင္လာခဲ့တဲ့ HKUSTႏွင့္ ကိုရီးယားတကၠသိုလ္မ်ားဘာ့ေၾကာင့္ေဟာင္ေကာင္တကၠသိုလ္မ်ား၏ေနာက္ေကာက္က်ရ
သလဲဆိုရင္သုေတသနျပဳေနၾကတဲ့ဆရာမ်ားအဆင့္အတန္းကြာဟမႈေၾကာင့္လို႔ဆိုပါတယ္။
ေဟာင္ေကာင္တကၠသိုလ္ (University of Hong Kong)ဆရာမ်ား၏ ၅၆ ရာခိုင္ႏႈန္းႏွင့္
ေက်ာင္းသား ၃၁ ရာခိုင္ႏႈန္းဟာ ႏိုင္ငံေပါင္း ၈၀ကေနလာေရာက္ေနတဲ့ ႏိုင္ငံျခားသားေတြျဖစ္ျပီး ကိုရီးယားအမ်ိဳးသားတကၠသိုလ္ (Seoul National University)မွာဆိုရင္ ဆရာ ၁၁ရာခိုင္ႏႈန္းႏွင့္ေက်ာင္းသား ၁၀.၆ ရာခိုင္ႏႈန္းကသာ ႏိုင္ငံျခားသားေတြလို႔ ဆိုပါတယ္။
ယံုၾကည္ေလးစားမႈျပည့္၀တဲ့ ဆရာႏွင့္ေက်ာင္းသားဆက္ဆံေရး
တကၠသိုလ္ပရ၀ုဏ္မွာ အဓိကပေလယာမ်ားျဖစ္တဲ့ ဆရာႏွင့္ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားရဲ့ ဆက္ဆံေရးဟာလည္း တကၠသုိလ္တစ္ခုရဲ့ ေအာင္ျမင္မႈအတြက္ အဓိကအားတစ္ခုျဖစ္သလို၊ ယင္းတကၠသိုလ္ရဲ့ ေအာင္ျမင္မႈျပယုဂ္တစ္ခု လည္းျဖစ္ပါတယ္။ တကၠသိုလ္ဆရာတစ္ေယာက္၏တာ၀န္သည္ စာအုပ္ထဲမွစာကို သင္ၾကားျပသေပးရုံသာ
မဟုတ္ဘဲသက္ဆိုင္ရာသုေတသနလုပ္ငန္းမ်ားကိ
ုလည္း ေဇာက္ခ်လုပ္ကိုင္ရေလသည္။
ထိုသို႔ သုေတသနလုပ္ငန္းမ်ားလုပ္ကိုင္ႏိုင္ရန္အတြက္ ေတာင္ကိုရီးယားတကၠသိုလ္ရွိ ပါေမာကၡဆရာ၊ဆရာမမ်ားဟာ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူမ်ားလိုအပ္တာကိုေထာက္ပံ့ဖို႔
အတြက္အဆင္သင့္စီမံခန္႔ခြဲႏိုင္ေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ဘက္ဂ်က္၊ ျပင္ပစီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားမွ ပေရာဂ်က္ေထာက္ပံ့ေငြတို႔ရွိေ
လသည္။ေထာက္ပံ့ေငြမ်ားကိုအထိုက္အေလ်ာက္ မိမိကိုယ္တိုင္
စီမံခန္႔ခြဲခြင့္
ေပးထားျခင္းျဖင့္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ရာတြင္အဆင့္ဆင့္တင္ျပစရာမလိုသျဖင့္
ေႏွာင့္ေႏွးၾကန္႔ၾကာမႈမရွိသလို၊တစ္ဖက္တြင္လည္း ေက်ာင္းသား၊ေက်ာင္းသူမ်ားအေနျ
ဖင့္ မိမိ၏ဆရာ၊ဆရာမအေပၚတြင္လြန္စြာအထင္ၾကီးအားကိုးကာ ေလးစားေၾကာက္ရြံ႕ၾကေလ
သည္။ထိုကဲ့သို႔ ဆရာ၊ဆရာမမ်ား၏ ေက်ာင္းသားအေပၚလႊမ္းမိုးႏိုင္မႈအရွိန္အ၀ါ ဟာ ေက်ာင္းသား၊ေက်ာင္းသူမ်ားကိုမိမိတို႔လိုခ်င္ေသာသုေတသနလမ္းေၾကာင္းေပၚ
သို႕ေရာက္ေ
အာင္ထိန္းေၾကာင္းရာတြင္အေထာက္အပံ့ျဖစ္ကာကိုရီးယား၏သုေတ သနလုပ္ငန္းတို႔ ေအာင္ျမင္ရာတြင္အဓိကအေၾကာင္းအရင္းတစ္ရပ္ျဖစ္ေလသည္။ အနာဂတ္ ေျခလွမ္း
ကိုရီးယားႏိုင္ငံမွာေလးႏွစ္ပညာသင္ဘြဲ႔ေပးႏိုင္တဲ့ တကၠသိုလ္ ၂၀၀ ခန္႔ရွိေနျခင္းဟာ
ျပႆနာတစ္ခုျဖစ္ေနပါသည္။တကၠသိုလ္မ်ား မ်ားျပားလြန္းတဲ့အတြက္အစိုးရအေထာက္
အပံ့ေတြကထိထိေရာက္ေရာက္မရွိတာလို႔လည္းသံုးသပ္ၾကပါတယ္။ဒါ့ေၾကာင့္ ျပန္လည္စဥ္းစား
သံုးသပ္ကာမလိုအပ္ေသာတကၠသိုလ္မ်ားကိုေလ်ွာ့ခ်ျပီး၊တကၠသိုလ္မ်ားသုေတသနလုပ္ေဆာင္ႏိုင္
စြမ္းကိုအဓိကထားျပီးရံပံုေငြမ်ား ေထာက္ပံ့ေပးျခင္းကိုလုပ္ေဆာင္ၾကဖို႔တိုက္တြန္းခ်က္ေတြလည္း
ရွိပါသည္။
အမွားမခံႏိုင္တဲ့ကမာၻ႔ပညာေရး ျပိဳင္ပြဲၾကီးမွာကိုရီးယားတကၠသိုလ္မ်ားထိပ္တန္းမွာရပ္တည္ႏိုင္
ဖို႔အတြက္အျပန္ျပန္အလွန္လွန္ သံုးသပ္ကာေရွ႕ဆက္လ်က္ရွိရာမွာဆိ
ုရင္အဓိကလုပ္ေဆာင္ေလ့ ရွိေသာ ျပင္ဆင္မႈတစ္ရပ္မွာ Decentralization ဟုေခၚေသာဗဟိုထိန္းခ်ဳပ္မႈစနစ္မ်ားကိုဖယ္ရွား ပစ္ႏိုင္ျခင္းပင္ျဖစ္ေလသည္။အစိုးရတကၠသိုလ္အျဖစ္ ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ျဖင့္ရပ္တည္လာခဲ့ေသာ ဆိုးလ္အမ်ိဳးသားတကၠသိုလ္ကိုပင္ယခုအခါ အမ်ားပိုင္တကၠသိုလ္တစ္ခုအျဖစ္သို႔ (Privatization) ေျပာင္းလဲလိုက္ျပီျဖစ္ေလသည္။
ယခုအခါ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမ်ားကိုအရွိန္အဟုန္ႏွင့္လုပ္ေဆာင္ေနေသာျမန္မာႏိုင္ငံအေနႏွင့္လည္း ပညာေရးအဆင့္အတန္း ျမင့္မားလိုပါကပထမဦးစားေပးစဥ္းစားသင့္သည္မွာတကၠသိုလ္မ်ားကို လြတ္လြတ္လပ္လပ္စီမံခြင့္ေပးဖို႔ပင္ျဖစ္ေလသည္။ဗဟိုထိန္းခ်ဳပ္မႈစနစ္၏ ေလးလံမႈ၊ မထိေရာက္မႈ တို႔ကို ျမန္မာႏိုင္ငံအေနႏွင့္သင္ခန္းစာေကာင္းေကာင္းရရွိျပီးပင္ျဖစ္ေလသည္။ ဆိုးလ္အမ်ိဳးသားတကၠသိုလ္ကဲ့သို
႕ေသာကိုရီးယား၏ပထမတန္းစားတကၠသိုလ္၊ကမာၻ႔အဆင့္
အတန္းမီတကၠသိုလ္တစ္ခုပင္လ်င္ဗဟိုထိန္းခ်ဳပ္မႈနည္းႏိုင္သမ်ွနည္းေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေန ခ်ိန္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံတကၠသိုလ္မ်ားအေနႏွ
င့္ ေရွးရိုးအတိုင္းသာသြားေနပါကအလုပ္မျဖစ္သည္ မွာ ေသခ်ာေပသည္။
ျပည္တြင္းျပည္ပအျဖစ္အပ်က္တို႔မွသင္ခန္းစာယူစရာရွိသည္မ်ားကိုယူ
ကာအေကာင္းဆံုး
ပံုစံျဖစ္ေအာင္ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္အေကာင္အထည္ေဖာ္သင့္ေပသည္။ ျမန္မာ့ပညာေရး တြင္ျပင္ပကုမၸဏီမ်ား၊လုပ္ငန္းရွင္မ်ား၏ ပါ၀င္ပက္သက္မႈမွာလည္းမရွိသေလာက္ပင္ နည္းပါးလွေပသည္။အစိုးရႏွင့္ ျပည္သူလက္တြဲကူမွသာလ်င္ယွဥ္ျပိဳင္ႏိုင္ေသာပညာေရး
စနစ္ကိ
ု အလ်င္အျမန္အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္မည္ျဖစ္ေလသည္။ပညာေရးႏွင့္စီးပြားေရး စပ္ယွက္တိုးတက္ေနမွသာလ်င္ေရရွည္တည္ျမဲေသာ၊ခိုင္မာေသာပညာေရးကိုတည္ေဆာက္ႏိုင္ မည္ျဖစ္ေလသည္။
ေမာင္မ်ိဳး(စက္မႈ)
(ကိုရိးယား-ယိမ္းႏြဲ႔ေနေသာ ေရာ
င္စံုၾကာစာအုပ္မွ)

No comments:

Post a Comment

မိမိအျမင္မ်ားကုိတစ္ဖက္သားအားထိခုိက္နစ္နာေစမည့္အသုံးအႏႈန္းမ်ားအသုံးမျပဳဘဲလြတ္ လပ္စြာမွတ္ခ်က္ေပးနုိင္ပါသည္။